|
Strona główna |
Regulamin Internatu
I. Postanowienia
ogólne.
-
Internat
jest placówką opiekuńczo-wychowawczą, przeznaczoną głównie dla
uczniów szkół średnich mieszkających poza Sierpcem.
-
Regulamin
określa szczegółowe zasady działalności Internatu, tworzy warunki
dla rozwijania samorządności wychowanków, partnerstwa i
współodpowiedzialności za funkcjonowanie placówki.
-
Regulamin
wchodzi w życie z dniem przyjęcia przez Radę Pedagogiczną.
II. Cele i zadania
Internatu.
-
Celem
Internatu jest umożliwienie uczniom realizacji kształcenia i
wspomaganie opiekuńczo-wychowawczej roli szkoły i rodziny oraz
stwarzanie optymalnych warunków do rozwoju zamiłowań, zainteresowań
i uzdolnień.
-
Internat
zapewnia wychowankom stałą opiekę i realizację procesów
wychowawczych w czasie odbywania przez nich nauki poza miejscem
stałego zamieszkania.
-
Podstawowym zadaniem realizowanym przez zespół wychowawców w grupie
jest dążenie do pełnego usamodzielnienia wychowanków i przygotowanie
ich do dorosłego życia z uwzględnieniem godności osobistej,
autonomii, poczucia własnej wartości i twórczej aktywności.
Do zadań Internatu w szczególności
należy:
-
Zapewnienie wychowankom zakwaterowania za odpłatnością i pełnego
wyżywienia wg stawki ustalonej przez Kierownika Internatu,
-
Zapewnienie właściwych warunków sanitarno-higienicznych,
-
Zapewnienie właściwych warunków do nauki, rozwijania zainteresowań i
uzdolnień,
-
Stwarzanie warunków do uczestnictwa w kulturze oraz organizowania
własnych imprez kulturalnych, sportowych i turystycznych,
-
Upowszechnianie różnych form aktywności fizycznej i dbałości o
własny stan zdrowia,
-
Wdrażanie
do samodzielnego wykonywania różnych prac porządkowo-gospodarczych,
-
Rozwijanie samorządności wychowanków, ich samodzielności i
zaradności życiowej,
-
Zapewnienie warunków do nauki i wypoczynku.
III. Organizacja
Internatu.
-
Internat
czynny jest w okresie trwania zajęć dydaktycznych w szkole (od
poniedziałku godz. 7.00 do piątku godz. 19.00.
-
Podstawową komórkę organizacyjną Internatu stanowi grupa
wychowawcza.
-
Liczebność grupy może wynosić 35-40 osób.
-
Opiekę
wychowawczą nad grupą sprawuje wychowawca.
-
Kierownik
Internatu, w miarę możliwości kadrowo-organizacyjnych, powierza
prowadzenie grupy wychowawcom przez cały okres pobytu wychowanków w
placówce, aż do ukończenia nauki,
-
W celu
realizacji zadań opiekuńczo-wychowawczych działa „Zespół Wychowawczy
Internatu”, w skład którego wchodzą wszyscy pracownicy pedagogiczni
Internatu.
-
Zespół Wychowawczy ma prawo
dokonywania analizy działalności opiekuńczo-wychowawczej oraz
formułowanie wniosków zmierzających do stałego podnoszenia jej
poziomu.
-
Nadzór nad
wykonaniem wniosków z posiedzeń Zespołu Wychowawczego oraz zadań z
nich wynikających sprawują przewodniczący Zespołu Wychowawczego i
Kierownik Internatu.
-
Wychowawcy mają
obowiązek uczestniczenia we wszystkich posiedzeniach rozpatrujących
sprawy wychowanków grupy.
-
Podstawą
realizacji zadań opiekuńczo-wychowawczych Internatu jest roczny plan
pracy opracowany przez Kierownika placówki lub wyznaczonego przez
niego wychowawcę, opiniowany przez Zespół Wychowawczy Internatu i
zatwierdzony.
-
Plan zajęć
opiekuńczo-wychowawczych zatwierdza Kierownik Internatu.
-
Rozkład dnia i
tygodnia w Internacie uwzględnia czas na naukę, pracę na rzecz
Internatu i środowiska, zajęcia kulturalne i sportowe oraz inne
formy wypoczynku i rozrywki. Rozkłady te winny być zaopiniowane
przez Zespół Wychowawczy Internatu i MRI.
-
Reprezentantami
ogółu mieszkańców Internatu są organy Młodzieżowej Rady Internatu.
-
Pracami samorządu
Internatu kieruje Młodzieżowa Rada Internatu, która składa się z
zarządu MRI i przewodniczących samorządów grup. Pracami MRI kieruje
3-osobowy zarząd wybrany w demokratycznych wyborach. Kadencja MRI
trwa 1 rok szkolny.
-
Opiekę nad
Młodzieżową Radą Internatu sprawuje dyżurujący wychowawca.
-
Młodzieżowa Rada
Internatu może przedstawiać Kierownikowi Internatu, Zespołowi
Wychowawczemu Internatu wnioski i opinie we wszystkich sprawach, w
szczególności dotyczących podstawowych praw i obowiązków mieszkańców
Internatu określonych w rozdziale V, w pkt. IV Regulaminu.
-
Młodzieżowa Rada
Internatu ponosi współodpowiedzialność za realizację zadań
określonych przez Regulamin Internatu.
-
W Internacie mogą
działać organizacje młodzieżowe i społeczne. Zgodę na działalność
tych organizacji wydaje Kierownik Internatu. Zadania tych
organizacji określają ich statuty.
-
Wewnętrzne życie
wychowanków Internatu regulują przepisy porządkowe opracowane na
każdy rok szkolny przez Kierownika Internatu, opiniowane przez MRI,
stanowią one integralną część Regulaminu Internatu.
IV.
Wychowankowie.
-
O przyjęcie do
Internatu może ubiegać się każdy uczeń sierpeckiej szkoły średniej
mieszkający poza terenem miasta.
-
Podanie o
przyjęcie do Internatu składa uczeń (rodzice, opiekunowie) w trybie
określonym przez kierownika.
Wychowanek ma prawo do:
-
Zakwaterowania za
odpłatnością i pełnego, odpłatnego wyżywienia;
-
Korzystania z
pomieszczeń, urządzeń i pomocy dydaktycznych Internatu służących do
nauki własnej, rozwijania i pogłębiania zainteresowań i uzdolnień;
-
Wypoczynku i
uczestniczenia we wszystkich zajęciach organizowanych w Internacie
oraz w porozumieniu z wychowawcą, w innych zajęciach kulturalnych,
sportowych, turystycznych i technicznych w środowisku;
-
Korzystania z
pomocy wychowawców w rozwiązywaniu problemów osobistych oraz we
wszystkich sprawach dotyczących nauki i zamieszkania w Internacie;
-
Współuczestnictwa
poprzez przedstawicielstwa samorządowe w decydowaniu o sprawach
wychowawczych i organizacyjnych Internatu;
-
Przyjmowania osób
odwiedzających na terenie Internatu za wiedzą wychowawcy i przy
przestrzeganiu ustalonych przepisów porządkowych ;
-
Opuszczania
Internatu w czasie wolnym do godz. 20.00 po obowiązkowym wpisaniu
się do zeszytu wyjść;
-
Zwolnienia w
czasie nauki własnej w uzasadnionych przypadkach.
Obowiązkiem wychowanka mieszkającego w Internacie jest:
-
Wykorzystywać jak
najlepiej czas i warunki do nauki;
-
Zachowywać ciszę w
czasie nauki 16.00-18.30 i snu 22.00-7.00;
-
Przestrzegać
postanowień przepisów porządkowych i stosować się do ramowego
porządku dnia;
-
Utrzymywać
porządek, czystość, estetykę pokojów mieszkalnych, pomieszczeń w
Internacie i otoczenia zewnętrznego;
-
Dbać o sprzęt i
urządzenia Internatu, a za zawinione zniszczenia ponosić
odpowiedzialność materialną;
-
Dbać o wspólne
mienie;
-
Chodzić w
Internacie w miękkim obuwiu;
-
Uczestniczyć w
doraźnych pracach na rzecz Internatu i środowiska;
-
Pełnić rzetelnie
dyżury porządkowe, w stołówce;
-
Dokonywać drobnych
napraw sprzętu i poprawiać wystrój pokojów mieszkalnych;
-
Podporządkować się
poleceniom Wychowawców, Kierownikowi i postanowieniom Młodzieżowej
Rady Internatu;
-
Każdorazowo
zgłaszać wychowawcy wyjścia oraz wyjazdy i powroty w ciągu całego
tygodnia wpisując się w zeszyt wyjść lub wyjazdów;
-
Odnosić się z
szacunkiem do pracowników Internatu i współmieszkańców, a
szczególności otaczać opieką najmłodszych kolegów;
-
Przestrzegać zasad
kulturalnego zachowania się w każdym miejscu;
-
W razie choroby
lub wypadku niezwłocznie zgłosić ten fakt do Wychowawcy dyżurnego;
-
Za szczególnie
rażące naruszenie zasad współżycia społecznego, szkodliwy wpływ na
mieszkańców oraz w przypadku nie wywiązywania się z obowiązków , o
których mowa w punkcie IV, wychowanek może utracić prawo do
zamieszkania w Internacie;
-
Decyzję o
usunięciu wychowanka z Internatu, po zaopiniowaniu przez Zespół
Wychowawczy Internatu, podejmuje Kierownik Internatu;
-
Wychowanek
usunięty ze szkoły straci prawo do mieszkania w Internacie.
Wychowankom szczególnie wyróżniającym mogą być
przyznane następujące formy nagród:
W przypadku rażącego naruszenia zasad współżycia
w Internacie i przepisów
porządkowych
wychowanek może zostać ukarany:
-
Ostrzeżeniem ze
strony wychowawcy;
-
Naganą Kierownika
Internatu;
-
Zawiadomieniem
rodziców i szkoły;
-
Usunięciem z
Internatu decyzją Kierownika Internatu po zasięgnięciu opinii
Zespołu Wychowawczego.
V. Pracownicy
Internatu.
W
Internacie są zatrudnieni:
-
Pracownicy
pedagogiczni,
-
Pracownicy
administracji i obsługi,
-
Pracownikami
pedagogicznymi są Kierownik, wychowawcy,
-
Obowiązki
pracowników pedagogicznych, administracji i obsługi określają
odpowiednio: Karta Nauczyciela, regulamin pracy oraz szczegółowy
zakres czynności i obowiązków.
VI.
Dokumentacja pracy.
Internat prowadzi następującą dokumentację:
-
Roczny plan pracy
Internatu,
-
Dzienniki zajęć
wychowawczych,
-
Zeszyty wyjść i
wyjazdów wychowanków,
-
Książkę protokołów
posiedzeń Zespołu Wychowawczego Internatu,
-
Tygodniowy
harmonogram pracy pracowników pedagogicznych,
-
Plan dyżurów
wychowawców.
|
|
|
|